Roman Plch
Nástup osobních počítačů a počítačových sítí výrazně ovlivnil i publikování odborných textů. Několik století používanou formu papírového dokumentu v současnosti doplňuje nová elektronická forma dokumentu s různými formáty pro jeho uložení (Postscript, PDF, HTML a další) na různé typy elektronických médií.
Elektronická forma přidává dokumentu nové rozměry (hypertextové reference, multimediální prvky, vyhledávání), což ve spojení s novými počítačovými technologiemi znamená především změnu ve zpřístupnění a multifunkčním využití odborného dokumentu.
Dnes si všimnene zejména současných možností prezentace matematických textů na Webu a pokusíme se o výhled do budoucnosti.
<SUB> a <SUP>). Navíc HTML má
pouze konstantní sadu značek a tak si je uživatel nemůže podle potřeby
dodefinovat. Na druhé straně, Web je nejpopulárnější prostředek na
uveřejnění dokumentů a materiálů. Z tohoto důvodu budeme věnovat pozornost
různým přístupům zobrazování matematických textů na Webu.
K nejčastěji používaným programům patří LaTeX2HTML, TeX4ht a systémy počítačové algebry. Blíže se všimneme práce programu LaTeX2HTML a exportu do HTML v programu Maple.
latex2html s parametrem jmeno_souboru.tex.
Program vytvoří adresář se jménem jmeno_souboru a do něj uloží
všechny části přetransformovaného dokumentu (neurčí-li uživatel jinak).
Vstupní dokument se nazývá
jmeno_souboru.html a další nodeXX.html, v adresáři se dále
nacházejí soubory .gif.
Současná verze programu LaTeX2HTML zpracovává matematické výrazy a formule v podstatě dvěma hlavními způsoby:
math
no_math
zapisnik.mws na zapisnik.html, při exportu zvolíme, zda chceme
výstup s rámci nebo bez rámců a adresář, do kterého se budou ukládat
obrázky (defaultně images, obrázky se pak jmenují
zapisniknn.gif). Pokud zápisník obsahuje animace, konvertor vytvoří
pro každou z animací animovaný gif (ukázka). Protože však Maple ani ve své poslední
verzi neumožňuje plnohodnotnou sazbu matematických textů, jedná se spíše
o možnost doplňkovou.
Jako nejčastěji používaný se v současnosti jeví formát PDF. Prohlížeč
Acrobat Reader (http://www.adobe.com/products/acrobat/readstep2.html)
je volně přístupný pro všechny platformy. Možnosti formátu PDF a jeho
vytváření přesahují rámec této přednášky, všimneme si pouze možnosti
vytváření PDF souborů u nás na sekci. První možností je vytvoření PDF
souboru přímo z TEXu pomocí volně šířeného programu pdfTEX. Zdrojový
text zpracujeme programem pdftex, pdflatex nebo
pdfcslatex, výstupem je místo souboru DVI přímo PDF soubor. Více
informací o programu pdfTEX najdeme např. na
http://www.cstug.cz/pdftex/index.html. Druhou možností je cesta přes
DVI a Postscript. V tomto případě můžeme použít program ps2pdf
(založený na Ghostscriptu).
program se spouští se na počítači bart příkazem
ps2pdf psfile pdffile. Při této cestě je třeba při překladu
pomocí dvips použít postscriptových fontů (implicitní nastavení),
příkazem dvips soubor.dvi.
O vytváření PDF souborů na platformě Windows pojednává článek v časopisu CHIP, číslo 9/02. Jeho upravenou verzi nejdete zde.
Kromě toho sekce zakoupila 10 instalací komerčního produktu Adobe Acrobat pro kompletní zpracování PDF souboru (pouze pro MS Windows).
Přijetím XML se otevřel nový prostor pro odborné dokumenty na Webu. MathML
(Mathematical Markup Language, http://www.w3.org/Math/ je XML slovníkem
(DTD) pro popis matematiky (struktury formulí i prezentačních forem). Důraz
je kladen nejen na prezentaci dokumentu (tedy na jeho zobrazení na Webu),
ale i na multifunkční využití obsahu matematických výrazů (vyhledávání,
indexace, propojení se systémy počítačové algebry, ...). Vysvětleme si na
následujícím jednoduchém příkladu jak MathML funguje. Uvažujme rovnici
<mrow>
<mrow>
<msup> <mi>x</mi> <mn>2</mn> </msup> <mo>+</mo>
<mrow>
<mn>4</mn>
<mo>⁢</mo>
<mi>x</mi>
</mrow>
<mo>+</mo>
<mn>4</mn>
</mrow>
<mo>=</mo>
<mn>0</mn>
</mrow>
Pokud Váš pohlížeč podporuje MathML, vidíte zde výsledek:
Obsahové tagy vyjadřují sémantiku výrazu pomocí prostředků dané matematické oblasti (teorie množin, lineární algebra, ...).
<apply>
<plus/>
<apply>
<power/>
<ci>x</ci>
<cn>2</cn>
</apply>
<apply>
<times/>
<cn>4</cn>
<ci>x</ci>
</apply>
<cn>4</cn>
</apply>
Rozhodnutí, zda použít obsahové nebo prezentační tagy bude záležet na účelu
využití dokumentu. Z uvedené ukázky je také vidět, že dokumenty MathML
nejsou určeny k ručnímu editování.
Všimněme si teď některých softwarových produktů, které podporují MathML.
This document was generated using the LaTeX2HTML translator Version 99.2beta8 (1.42)
Copyright © 1993, 1994, 1995, 1996,
Nikos Drakos,
Computer Based Learning Unit, University of Leeds.
Copyright © 1997, 1998, 1999,
Ross Moore,
Mathematics Department, Macquarie University, Sydney.
The command line arguments were:
latex2html -split 1 -no_navigation -noaddress -html_version 3.2,latin2 matnaweb.tex
The translation was initiated by Roman Plch on 2000-11-27