Historie německé techniky v Brně
Pokusme se na tomto místě stručně popsat historii
školy, která stála na počátku technického školství v Brně. Při našem
vyprávění
přitom vycházíme zejména z Fraňkových Dějin české vysoké školy
technické
v Brně [1]. a prací Hellmera [2]
a Haussnera [3]. Z těchto publikací
vycházel i autor knih [11] a [13], kde již známé skutečnosti doplnil i o
další informace získané studiem archivního materiálu.
Snahy o zřízení technické školy v Brně
V roce 1725 vznikla v Olomouci při univerzitě
stavovská
akademie, na které se kromě tradiční výuky práv, jízdy, šermu a tance
vyučovalo
počtům, geometrii, civilnímu a vojenskému stavitelství a zeměpisu. V
dalších
sto letech nedošlo v učebních plánech této školy k žádným podstatným
změnám
a na počátku 19. století již výuka v žádném případě nemohla vyhovovat
požadavkům
doby. V roce 1834 vznesly stavy požadavek na zřízení technického
učiliště
v Brně ve spojení s Františkovým muzeem (po vzoru Grazu), které
existovalo
od roku 1817. Škola měla při výuce využívat sbírek muzea. Současně se
uvažovalo
o přenesení stavovské akademie z Olomouce do Brna. Projekt byl schválen
císařem v roce 1843, ale neuskutečnil se pro nedostatek financí na
straně
stavů. V roce 1847 císař souhlasil s tím, že učiliště v Brně bude
zřízeno
na náklady státu za přispění stavů. Vzhledem k nedostatku peněz došlo k
dalším jednáním, při kterých byl dlouze diskutován i organizační statut
školy. V březnu roku 1849 byl do Brna povolán Florian Schindler,
dosavadní
ředitel lvovské technické akademie. Jeho úkolem bylo zejména připravit
učební plán a zajistit prostory pro zahájení výuky.
Jeho návrhy vyvolaly na Moravě pobouření, protože zcela ignoroval
dvojjazyčnost
výuky a předpokládal jediný vyučovací jazyk - němčinu.
Vznik technického učiliště
13. září 1849 císař František Josef I. rozhodl o
zřízení
technického učiliště. Již v říjnu 1849 došlo k vyhlášení konkurzů na
místa
profesorů. Jedním z požadavků na uchazeče byla znalost českého jazyka.
Na základě písemných a ústních zkoušek mělo být obsazeno dvanáct
profesorských
míst: matematika; geometrie a teoretická mechanika; technická a
experimentální
fyzika; přírodopis; nauka o strojích, technologie a strojní kreslení;
stavitelství,
architektonické a hydrotechnické kreslení; všeobecná a speciální
chemie;
praktická geometrie, situační kreslení a lesnická encyklopedie;
zemědělství
a nauka o správě statků; obchodní věda, národní hospodářství, rakouské
řemeslné a tovární privilegijní právo, obchodní a směnečné právo;
obchodní
a tovární účetnictví, obchodní počty a obchodní písemnosti,
zbožíznalství;
obchodní zeměpis, obchodní statistika a dějiny obchodu, rakouská
statistika
a ústava. Tři učitelé byli externí (francouzština, italština a
krasopis).
Na škole byla dále systematizována dvě asistentská místa: pro
deskriptivní
geometrii a všeobecnou a speciální chemii. Místa profesorů byla
obsazována
postupně. 29. prosince 1849 došlo ke jmenování prvních pěti profesorů.
14. ledna 1850 došlo ke slavnostnímu otevření technického učiliště.
Výuka
na škole měla probíhat v jazyce německém i českém. K tomu ale nikdy
nedošlo
a pro nezájem studentů o české přednášky byla výuka konána pouze v
němčině.
V čele školy stál ředitel, kterým byl jmenován Dr. Florian Schindler.
Škola
měla dvě oddělení: technické a obchodní. Kromě toho na ní probíhala
výuka
v přípravném ročníku, který po několik let suploval neexistenci vyšší
reálky
v Brně. Škola sídlila provizorně v nevyhovujícím pavlačovém domě na
Trnité
24. V roce 1860 se přemístila do nové budovy na dnešním Komenského
náměstí.
Provizorní budova na Trnité 24 kolem roku 1850
Technické učiliště v Brně kolem roku 1860
Profesorský sbor technického učiliště v roce 1867
Vznik a vývoj vysoké školy do roku 1918
Postupně sílily snahy o reformu vyučování budoucích
inženýrů. Na rozdíl od západoevropských škol, neexistoval na rakouských
technikách systém studijních oborů. V roce 1867 bylo technické učiliště
v Brně transformováno v polytechnický institut, v jehož čele stál
ředitel volený z řad
profesorů. Institut měl obor strojní (5 let) a chemicko-technický
(4 roky). Kromě těchto oborů byly na škole organizovány kratší kurzy:
kurz
pro dílovedoucí a stavitele (3 roky), přípravný kurz pro hornické a
hutnické
studium (3 roky) a kurz pro obchodní vědy (2 roky). Stavební obor
chyběl
až do roku 1870, kdy vzniká tzv. inženýrská škola. Na škole působilo 14
profesorů a pět asistentů. V roce 1873 byl institut prohlášen za
vysokou
školu technickou v jejímž čele stál volený rektor. Strukturu školy
tvořily
inženýrská škola (silniční, železniční a vodní stavitelství), dále
oddělení
stavby strojů, oddělení technické chemie a všeobecné oddělení. V roce
1879
se se konaly první státní zkoušky. V osmdesátých letech dochází k
značnému
úbytku studentů a uvažuje se o zrušení školy. V říjnu roku 1899 se
konaly
velké oslavy 50. výročí založení školy. V tomto roce je založena česká
vysoká škola technická, která však až do roku 1918 žila ve stínu
německé
techniky. V roce 1901 rakouské techniky získávají právo udílet titul
doktor
technických věd. V roce 1902 má německá technika jako první v Rakousku
Uhersku elektrotechnické oddělení a v roce 1908 je zahájena výuka v
pojistně-technických
kurzech. V roce 1910 je dokončena další vlastní budova školy na dnešní
Joštově ulici, kterou navrhl profesor školy architekt Ferdinand Hrach.
V období let 1914-1918 školu velmi postihly důsledky první světové
války.
9 profesorů bylo odvedeno, stejně jako 10 docentů a 40 asistentů.
Někteří
z nich se vrátili na svá místa až v roce 1920. V budově školy sídlila
vojenská
nemocnice, čímž utrpělo mimo jiné i vybavení jednotlivých kateder.
Budova německé techniky kolem roku 1900
Německá technika v letech 1918-1945
Konec války a vznik samostatné Československé
republiky
v roce 1918 přinesl úvahy o zrušení německé techniky v Brně a o jejím
možném
přenesení do Rakouska. Prudký nárůst počtu zájemců o studium na všech
typech
škol vedl k tomu, že z těchto úvach sešlo. V březnu 1919 němečtí
profesoři
složili slib věrnosti Československé republice. Studenti, kteří byli
nějak poškozeni
válkou, měli řadu úlev. Počty studentů však opět začaly ve dvacátých
letech
klesat. V této době již na škole mohly studovat i dívky a
nezanedbatelnou část
posluchačů tvořili zahraniční studenti. V roce 1932 byla v souvislosti
s hospodářskou krizí zřízena úsporná parlamentní komise, která mimo
jiné
navrhovala soustředit veškeré německé školství do Brna a na české
technice
zrušení oboru architektury, pozemního stavitelství a zeměměřičského
inženýrství.
V důsledku silného odporu akademické obce i představitelů města k
uskutečnění
těchto návrhů nedošlo.
V prosinci 1938 vedení školy jedná s vysokými
úředníky
německého ministerstva výchovy a ministerstva zahraničních věcí z
Berlína
o nově vzniklé situaci. Brno leželo téměř na okraji zabraného území a
uvažovalo
se i o jeho přičlenění k Říši. Již v této době se uvažuje o tom, že v
dalším
roce již bude výuka na škole řízena podle říšských předpisů. 1. září
1939
škola přechází pod správu říšských orgánů. Po uzavření českých vysokých
škol v listopadu 1939 brněnská německá technika přebírá majetek české
techniky
a univerzity. Vzniká přírodovědecká fakulta, na které jsou například
připravováni
učitelé středních škol. Během války tvoří značnou část studentů dívky a
zahraniční studenti. Velká část učitelského sboru postupně odchází na
frontu.
18. října 1945 byly německé techniky v Praze a v Brně zrušeny dekretem
presidenta republiky č. 123/1945 Sb. Vědecké ústavy a jejich zařízení,
jakož i veškerý majetek německých vysokých škol v Praze a v Brně
připadl
českým vysokým školám technickým. Tento dekret nabyl účinnosti ke dni
17.
11. 1939.
Za zapůjčení archivních fotografií autor stránky děkuje dr.
Krejčí
z Archivu VUT v Brně a pracovníkům Archivu města Brna.